Premiile Bienalei 2009

Marele Premiu: Mihai Chiuaru

Premiul pentru Pictură: Ștefan Potop

Premiul pentru Sculptură: Traian Moldovan

Premiul pentru Grafică: Dumitru Bostan

Premiul pentru Grafică: Mihail Voicu

Premiul Special al Juriului: Ilie Bostan (premiu susținut de „SCCCPM Plantavorel SA”)

Premiul Special al Juriului: Leonard Ghiță (premiu susținut de „Petrocart SA”)

Premiul Special al Juriului: George Romilă (premiu susținut de Filiala Bistrița a UAPR)

Premiul Special al Juriului: Dana Acea (premiu susținut de Filiala Bistrița a UAPR)

Premiul Special al UAPR: Marcel Lupșe

Organizatori

Fundația "Vorel" Piatra Neamț

UAPR, Filiala Neamț

Muzeul de Artă Piatra Neamț

Juriul

Valentin Ciucă, critic de artă

Violeta Dinu, pictor, muzeograf

Oliv Mircea, critic de artă

Liviu Suhar, pictor

Dumitru Șerban, sculptor,

președintele UAPR

Sponsori

Finalizarea acestui proiect a fost posibilă datorită sponsorizării primite din partea:

S.C. PLANTAVOREL S.A.

Logo Plantavorel

S.C. PETROCART S.A.

Logo Petrocart

Galerie Imagini

Evenimentul ca premisă a perenității

Cu fiecare nouă ediție a Bienalei Lascăr Vorel de la Piatra Neamț, sentimentul de nobilă transformare a acestui eveniment intrat în conștiința artiștilor din toată țara și a publicului, nu doar nemțean, reconfirmă generozitatea proiectului inițiatorilor și impactul major, tonifiant spiritual, identificat în plan local și în rezonanțele cu caracter național. Alături de prestigiosul Festival inițiat cu mulți ani în urmă de Teatrul Tineretului, de atât de necesarele și strălucitele Vacanțe Muzicale, Bienala s-a definit de la început ca un eveniment marcat de valoare și perenitate. Primele ediții nu au exlus, desigur, momentele de tatonare, de căutări ale unui specific. Prezența din ce în ce mai variată și de înaltă anvergură valorică a artiștilor nemțeni și a tinerilor în general, a devenit o amprentă și s-a convertit cu timpul într-o certitudine. Evenimentul a interesat la nivel național și, prin amplitudine, a depășit rapid complexul provinciei și s-a înscris firesc în orizontul întâlnirii cu valorile marcante ale artelor vizuale contemporane de pretutindeni. Profesionalizarea din mers a organizatorilor, rigoarea și competența juriilor, selecțiile din ce în ce mai aplicate și riguroase, reacția unui public emancipat cu fiecare nouă ediție au constituit argumentele definirii Bienalei Lascăr Vorel ca una dintre manifestările majore din Moldova și nu numai, înlesnind posibilitatea înscrierii ei în circuitul european al dialogului artistic. În plus, prin din ce în ce mai frecventa prezență a artiștilor tineri la Bienala nemțeană, se poate stabili un racord onorant cu ceea ce numim adesea artele spectacolului vizual.

Primele ediții axate în general pe numele de mare circulație în epocă, cu timpul, alături de consacrații și seniorii artelor vizuale au fost acceptați, potrivit unor opțiuni nonconformiste, democratice și cei din generația nouă a tinerilor absolvenți de institute de artă sau chiar a studenților dotați cu autentică vocație creatoare. S-a aplicat, fără a fi definit ca atare, principiul Junimii ieșene: intră cine vrea, rămâne cine poate... Într-o expresivă reformulare se poate accepta varianta: intră cine poate (în sens valoric) și rămâne cine vrea... juriul și, evident, publicul. Emulația pare a fi o dominantă, o direcție axiologică, iar principiul primus inter pares poate fi oricând un instrument de evaluări de context și de direcție.

Ediția din acest an, asemenea și totuși altfel decât altădată, a generat un aflux de propuneri de participare încât juriul, patronat de Președintele Uniunii Artiștilor Plastici din România, Dumitru Şerban și ceilalți membri notorii, a trebuit, după lungi dezbateri să stabilească, condiționați de limitările spațiului de la Muzeul de Artă, renunțarea la unele opere, în favoarea altora care au intrat în expunerea finală. În alte orizonturi culturale se practică selecții încă și mai severe, dar se utilizează, compensativ și formula expozițiilor libere de constrângătoare norme de jurizare. La Neamț au existat, obligați de limitele spațiului de expunere, nu atât refuzuri, cât regretabile eliminări ale unor opere cu adevărat meritoase, dacă nu chiar valoroase. Această concentrare de opere pe metru pătrat a definit o atmosferă densă de culoare, de modernitate în cheia zilei și altele încărcate cu greutatea unei premature clasicizări. Spectacolul fiecărei săli de expunere este atât de concentrat încât ai sentimentul unui veritabil compendiu de artă românească contemporană, unde principiul libertății interioare și de expresie nu este îngrădit decât de propriile limite. Pictura de atmosferă, de atitudine socială, de dialog intim cu provocările realului, gestualismul unor arhitecți ai haosului, febrilitatea și spontaneitatea impresionistă, accesul la conceptualism, la arta brută pare o ofertă supradimensionată care conduce la un firesc gest de autoapărare. Sculptura în lemn sau metal, în marmură stilizează forma până la atingerea nivelului de abstract și simbolic, fiind expresia unei forma mentis din ce în ce mai adaptată limbajului modern. Tot astfel, tehnicile grafice fac din alb-negru o pledoarie pentru vitalitatea semnului, fie că derivă din tradiția interbelicului fie din soluțiile aleatorii ale lettreismului.

Laureații Bienalei, prea puțini în raport cu operele ce trebuiau recompensate premial, remarcabili și performanți fac din excelență virtutea unui traseu existențial și axiologic identitar sub semnul nobil al creativității și spiritualității.

Participanții și publicul adresează cuvenitele mulțumiri Fundației Vorel și tuturor celor care au contribuit ca acest remarcabil eveniment să se așeze sub semnul perenității...

Valentin Ciucă

O imagine panoramică a stadiului evolutiv al artelor plastice

La Piatra Neamt s-a deschis cea de a XI-a Bienală de artă „Lascăr Vorel”. Prestigioasa manifestare și-a câștigat de la o ediție la alta renumele și statutul cultural de acțiune care polarizează valorile artelor plastice contemporane din România.

Organizatori responsabili și pasionați, Fundația „Vorel”, Consiliul Județean, Uniunea Artiștilor Plastici și Muzeul de Artă au reușit și de această dată, poate mai mult decât la celelalte ediții, să propună publicului o reprezentare a stadiului actual al artelor plastice de pe întreg teritoriul românesc, cu totul remarcabilă. Expun pe simezele Muzeului, pictori, graficieni și sculptori din vestul țării - Timișoara, Oradea, Deva; din nordul și centrul Transilvaniei - Baia Mare, Bistrița, Cluj, Târgu Mureș sau din sud - Vâlcea și Craiova, apoi Constanța, Tulcea, Galați și Braila iar din vecinătățile gazdelor organizatoare, de la Botoșani, Iași, Bacău sau Vrancea.

Avem, în fapt, la o primă vedere, imaginea panoramică, am putea spune, a stadiului evolutiv al artelor plastice într-o reprezentare selectivă. Se cuvine a fi subliniat ca un fapt pozitiv, numărul mare al participanților și, evident, al lucrărilor. Datorită acestui fapt, expoziția din sălile Muzeului nemțean pare aglomerată. Remarcăm diversitatea stilistică și nivelul calitativ și valoric al expoziției în ansamblu.

Autorii lucrărilor sunt artiști care aparțin tuturor generațiilor, de la debutanți la octogenari. Publicul este invitat să asiste la o elevată întâlnire cu lucrări care definesc o remarcabilă secvență selectivă asupra stadiului actual al orientărilor de viziune și stiluri în artele plastice contemporane pe teritoriul României.

Subliniem sârguința și profesionalismul organizatorilor, eforturile depuse cu generiozitate pentru a susține și finaliza evenimentul. Juriul a avut dificila misiune de a decide asupra premiilor, alegând dintre cei buni pe cei mai buni. Dovada sunt numărul mare de nominalizări.

Liviu Suhar

Un festival al artelor plastice la Muzeul de Artă Piatra Neamț

Desfășurată de mai mulți ani la Muzeul de Artă Piatra Neamț și ajunsă acum la a XI-a ediție, Bienala Națională de Artă ”Lascăr Vorel” este un festival al artelor plastice care încăntă sufletele și confirmă valorile.

Piatra Neamț devine, astfel, un dentru de modernitate artistică, reunind artiști din toate regiunile țării și reflectând în expoziția amplă toate direcțiile și tendințele artei românești contemporane.

Lucrările artiștilor premiați, intrate în colecția muzeală prin donație, completează generos viziunea publicului asupra evoluției spirituale a neamului nostru, pe simezele noastre regăsindu-se permanent semnele înnoitoare ale postmodernismului, alături de cele tradiționale.

Colaborarea și ajutorul acordat muzeului din Piatra Neamț de către Fundația ”Vorel”, încă de la prima ediție de după 1990, a contribuit la reușita acestor evenimente culturale, așteptate cu interes de public, critici de artă și artiști, deopotrivă, Bienala ”Lascăr Vorel” devenind o manifestare profesionistă, un plus de imagine pentru orașul nostru.

Violeta Dinu

Site realizat în cadrul proiectului derulat de Fundația "Vorel" Piatra Neamț

cu sprijinul Consiliului Județean și Consiliului Local Piatra Neamț

prin programul de finanțare nerambursabilă în anul 2009

Realizarea acestui proiect cultural s-a făcut în parteneriat cu

Uniunea Artiștilor Plastici din România, Filiala Neamț și Muzeul de Artă Piatra Neamț

©2009-2010 Fundația "Vorel" Piatra Neamț; toate drepturile rezervate. Foto © 2009 Ioan Clopoțel; toate drepturile rezervate.